🔴تیم کانِر در کتاب خود به نام «۹۱ خطای فروشندگان» مینویسد:
امروزه، فروشندگی از یک جهاتی آسانتر ولی از جهاتی دیگر سختتر از گذشته شده است. عواملی مانند اینترنت، نرمافزارهای مدیریت فروش و ارتباط با مشتری، بهتر شدن کیفیت کالا و افزایش سطح سواد و آگاهی مشتریان، باعث آسانتر شدن فروشندگی شدهاند.
🟢در مقابل، عواملی مثل افزایش شدت رقابت، افزایش توقعات مشتریان، آسانتر شدن تبادل تجربه بین مشتریان و بردن آبروی فروشندگان بدقول و غیرحرفهای، کاهش عمر محصولات موفق و راحتتر شدن کپیبرداری استراتژیهای فروش موفق توسط رقبا، باعث سختتر شدن فروشندگی شدهاند.
🔵در چنین شرایطی، فروشندگانی که صرفاً به عوامل آسانکنندۀ شغل فروشندگی اتکاء میکنند، به اشتباه تصور میکنند که میتوانند از ابزارهای مدرنی که در اختیار دارند، استفاده کنند و به موفقیت برسند.
🟤برای همین، این دسته از فروشندگان به جای آن که روی افزایش آمادگی شخصیشان تمرکز کنند، روی استفاده بیشتر از ابزارهای مدرن تمرکز میکنند و در نتیجه با عدم آمادگی کافی نزد مشتری میروند و به احتمال زیاد شکست میخورند.
🟠اما فروشندگانی که هم به عوامل آسانکنندۀ شغل فروشندگی و هم به عوامل سختکنندۀ این شغل توجه میکنند، به خوبی میدانند که در کنار استفاده از ابزارهای نوین، باید همیشه روی آمادگی شخصیشان هم کار کنند.
🟡این دسته از فروشندگان برای افزایش آمادگی شخصیشان از این روشها کمک میگیرند:
🟪تقویت دیدگاه مثبت و امیدواری نسبت به آینده
⬛️افزایش تمرکز روی یادگیری از شکستها به جای ناامید شدن از شکستها
⬜️خواندن روزانۀ مطالب علمی، آموزشی و انگیزشی دربارۀ فروشندگی
🟥بررسی مستمر وضعیت بازار، مشتریان و رقبا
🟩افزایش مستمر شناخت از محصول و شرایط شرکت
🟦تقویت روابط با مشتریان
🟫تمرکز روی یافتن پاسخهای جدیدتر به این سوال مهم: «چگونه میتوانم وظایفم در فروشندگی را بهتر و متمایزتر از گذشته انجام بدهم؟»
🟧کمک به مشتریان در مسائل به ظاهر بیربط به فروشنده
---------
برچسبها: ایمان خسروی





