🔴استفان شیفمن در کتاب خود به نام «۱۰۱ استراتژی برای موفقیت در فروش» مینویسد:
ضربالمثلی در فروش وجود دارد که میگوید: قول مشتری، قول نیست. مفهوم این ضربالمثل این است که فروشندۀ حرفهای هیچ وقت دلش را به قولهای مشتری خوش نمیکند.
🟢شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که مذاکره با یک مشتری را ماهها پیگیری کردهاید و حتی او قول داده که صد در صد از شما میخرد، اما در نهایت این اتفاق نیافتاده و مشتری به قولش عمل نکرده است.
🔵این واقعیت بدین معنا نیست که باید خوشبینی را با بدبینی جایگزین کنیم، بلکه به این معناست که نباید بر اساس قولهای مشتری رویابافی کنیم.
🟤وقتی بر اساس قولهای یک مشتری رویابافی میکنیم، ناخودآگاه بیشترین زمان و منابعمان را به آن مشتری اختصاص میدهیم و در نتیجه از بقیۀ مشتریانمان غافل میشویم.
🟠در نتیجه، دل خوش کردن به قول یک مشتری ما را فریب میدهد، باعث اتلاف منابعمان میشود، بقیۀ مشتریانمان را از ما دور میکند و در نهایت، باعث ناامیدی شدید ما میشود.
🟡برای همین است که میخواهم شما را با یک ضربالمثل دیگر در فروش آشنا کنم که شاید کمی عجیب به نظر برسد: شما زمانی میفروشید که مشتری میگوید «نه».
🟣طبق این ضربالمثل، وقتی از مشتری «نه» میشنویم، نه تنها رویابافی نمیکنیم، بلکه تلاشمان برای فروختن به مشتری را افزایش میدهیم.
⚫️در نتیجه، انگیزهمان برای فروش افزایش مییابد و بر همین اساس، شانس موفقیتمان در فروش هم بیشتر میشود.
---------
برچسبها: ایمان خسروی





